Wanhan Raahen brändityö käynnistyy

Raahen kulttuurihistoriallisesti arvokas puukaupunkialue Wanha Raahe on yksi Raahen seudun matkailun vetonauloista. Nyt käynnistymässä on brändityöprojekti, jonka tavoitteena on luoda alueelle vahva ja tunnistettava matkailubrändi.

Visit Raahen johdolla toteutettava työ perustuu vuonna 2020 laadittuun Wanhan Raahen kehittämissuunnitelmaan ja on osa Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla (STORe) -hankkeen toimenpiteitä. Lisäksi brändityö tukee vuoden vaihteessa valmistuneiden Raahen seudun matkailun Masterplanin ja Raahen seudun elinvoimastrategian tavoitteita.

Brändityön tarkoituksena on edistää Raahen seudun ja Wanhan Raahen kehittymistä kiinnostavaksi matkailukohteeksi ja erottautumista muista vastaavanlaisista historiallisista matkailukohteista. Alueen markkinointia ja viestintää kehitetään yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi niin kotimaiselle kuin kansainväliselle yleisölle. Brändityön lopputuloksena syntyy viestintäsuunnitelma eli brändikäsikirja sekä graafinen ilme Wanhalle Raahelle logon ja tunnuskuvan kera.

”Haluamme luoda brändin, joka vahvistaa Wanhan Raahen vetovoimaa ja elinvoimaisuutta sekä tukee alueen kestävästi kasvavaa matkailua. Samalla tavoitteena on lisätä paikallisylpeyttä ja tuoda esiin vierailijoille puukaupungin ainutlaatuinen historia ja tunnelma”, kertoo matkailupäällikkö Terhi Eteläinen Visit Raahesta.

Brändityöhön ovat kaikki tervetulleita osallistumaan ja vaikuttamaan

Visit Raahen tavoitteena on kutsua laaja joukko Wanhan Raahen sidosryhmiä osallistumaan ja vaikuttamaan brändin muodostumiseen. Brändityössä halutaan huomioida niin alueen asukkaiden, yrittäjien ja muiden toimijoiden kuin matkailijoiden näkemykset. Mukaan projektiin on mahdollista päästä esimerkiksi vastaamalla brändikyselyyn 13.4. mennessä sekä osallistumalla 6. toukokuuta Raahessa järjestettävään avoimeen työpajaan. Brändityöhön osallistujat pääsevät kertomaan, mitä Wanha Raahe kullekin merkitsee, miltä se näyttää, tuoksuu ja tuntuu sekä millaisia mielikuvia ja kokemuksia se herättää.

Brändityön toteutuksessa on mukana lappilainen visuaaliseen tarinankerrontaan erikoistunut mainostoimisto Kota Collective, jolla on vahvaa kokemusta suomalaisten matkailukeskusten markkinoinnista ja brändityöstä. Lisäksi asiantuntija-apua antamassa on matkailun asiantuntijatalo FlowHouse, joka toimi Visit Raahen kumppanina Raahen seudun matkailun Masterplan -työssä.

”Olemme innoissamme päästessämme rakentamaan Wanhan Raahen brändiä yhdessä rautaisten ammattilaisten sekä alueen asukkaiden ja toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että syksyyn mennessä meillä on houkutteleva Wanha Raahe -brändi, jolla voimme tehdä aluetta tunnetuksi sekä kotimaassa että kansainvälisesti ja jonka voimme kaikki kokea omaksemme”, summaa STORe-hankkeen ja Wanhan Raahen brändityön projektipäällikkö Johanna Rautio Visit Raahen tiimin odotuksia.

Wanhan Raahen brändityön etenemistä voi seurata Visit Raahen verkkosivujen kautta. Myös linkki brändikyselyyn löytyy sivustolta.

Lisätietoja

Johanna Rautio, projektipäällikkö
puh. 040 130 8130
johanna.rautio [at] raahe.fi
Visit Raahe, Raahen seudun kehitys

Kesäinen Pekkatori Wanhassa Raahessa auringonpaisteessa ja keskellä Pekka-patsas kukkaistutusten ympäröimänä.

Uutishuone

KASKI-hanke järjestää kevään 2021 aikana koulutuksia Raahen ja Ylivieskan seutukunnan alueen yrityksille. Koulutukset suunnataan myynnin ja markkinoinnin, sekä innovaatiomyönteisen toimintakulttuurin...
Yritysten omistajanvaihdosten onnistuminen on merkittävä yhteiskunnallinen haaste Kysymys on yrittäjien menestyksestä, ja kansantalouden kasvusta. Omistajanvaihdoksissa on mitä suurimmassa määrin...
Haen joukkorahoitusta kirjakaupan alkuvaraston perustamiskustannuksiin. Ryhtymällä mesenaatiksi pääset osalliseksi karhun salaseuraan. Kampanjan kesto: 2.3.-17.4.2021 Karhun kirja&paperi -...
Raahen AMK-koulutustarjonta kasvaa jälleen. Yhteishaku syksyllä alkaviin koulutuksiin on 17.3.-31.3.2021 ja koulutuksia markkinoidaan koko Suomen kattavalla kampanjalla. Haluaako yrityksesi näkyä...
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Business Finland myöntävät yrityksille avustusta kiertotalousratkaisuihin. Tavoitteena on luoda uusia työpaikkoja sekä edistää ilmastotavoitteita ja kiertotalouden...
Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen. Kehittämisehdotuksia...
29% prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä on vaihtamassa omistajaa Pohjois-Pohjanmaalla seuraavan viiden vuoden kuluessa, käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista. Yhteistyötä...
Alueille suunnattujen elpymisvarojen myöntäminen käynnistyy kevään 2021 aikana. Rahoituksella tuetaan erityisesti pk-yrityksiä digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta. Rahoitusta...