Vastuullisuuden strategiavalmennuksessa yritykset pääsevät syventymään ennakointiin, riskien tunnistamiseen ja sidosryhmäyhteistyöhön

Vastuullisuus on tänä päivänä keskeinen osa strategista liiketoiminnan kehittämistä. Yritykset kohtaavat yhä tiukempia sääntelyvaatimuksia, ja sidosryhmien odotukset vastuullisuutta kohtaan kasvavat. Vuoden alussa alkanut vastuullisuuden strategiavalmennus ohjaa yrityksiä kytkemään vastuullisuuden osaksi yrityksen strategiaa.

Ajankohtaista EU-sääntelystä – mitä yritysten on hyvä tietää?

Työpaja käynnistyi katsauksella strategisten tavoitteiden määrittelyyn sekä ajankohtaisiin uutisiin EU-sääntelystä. Erityisesti kestävyysraportointivelvoitteisiin liittyvä Omnibus-ehdotus nousi keskusteluun. Mikäli ehdotus hyväksytään, se tulee muokkaamaan yrityksille suunnattuja raportointivaatimuksia, kun raportointivelvollisen yrityksen tulisi työllistää 1000 työntekijää.

”Vaikka raportointivaatimukset muuttuisivat, isojen yritysten toimitusketjujen kautta vaikutukset ja vaatimukset näkyvät myös pk-yrityskentässä” yritysasiantuntija Anna Uusitalo kertoo.

Tämä korostaa kuitenkin myös pk-yrityksissä tarvetta systemaattiselle vastuullisuustyölle – mitä aiemmin yritykset ryhtyvät vastuullisuustyöhön niin käytännön kuin strategian tasolla, sitä helpommin ne pystyvät vastaamaan uusiin vaatimuksiin.

Megatrendit ennakoinnin ja kaksoisolennaisuusanalyysin tukena

Strateginen vastuullisuustyö on tulevaisuuden mahdollisuuksien ennakointia. Tässä apuna ja analyysimenetelmänä käytetään Sitran megatrendejä, jotka auttavat yrityksiä hahmottamaan toimintaympäristön mahdollisia muutoksia. Megatrendit, kuten ekologinen jälleenrakennus, väestörakenteen muutos ja teknologian kehitys, tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa siitä, millaisia vaikutuksia eri ilmiöillä voi olla heidän liiketoimintaansa.

”Megatrendien vaikutukset yltävät jokaiseen yritykseen toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta. Siksi oman toimialan tulevaisuutta on tärkeää ja toisaalta mielenkiintoistakin tarkastella ja ennakoida megatrendien avulla” VATUPASSI-projektitiimin Eeva Leinonen kertoo.

Ennakointi on keskeinen osa vastuullisuusstrategiaa, sillä se auttaa yrityksiä varautumaan tuleviin muutoksiin ja tekemään kestävämpiä päätöksiä. Lisäksi Sitran Megatrendit ovat oiva työkalu skenaariotyöskentelylle ja tulevaisuuden riskien, vaikutusten ja mahdollisuuksien tunnistamiselle omaa liiketoimintaa ajatellen.

”Siksi ne ovatkin oiva työkalu kaksoisolennaisuusanalyysin tekemiseen yrityksissä” yritysasiantuntija Anna Uusitalo valaisee.

Työpajassa osallistujat pohtivat, miten megatrendejä voi hyödyntää omassa vastuullisuustyössä, strategiassa ja millaisia muutoksia ne voivat tuoda eri toimialoille.

Yrityksen vastuullisuustyön läpinäkyvyys ja vaikuttavuus riippuu siitä, osataanko tunnistaa ne teemat, joilla on eniten vaikutusta liiketoimintaan, sidosryhmiin ja ympäröivään maailmaan, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Tähän työkaluna toimii kaksoisolennaisuusanalyysi, johon työpajassa paneuduttiin pienryhmissä ja työpohjatyöskentelyn avulla.

Kaksoisolennaisuusanalyysissä tarkastellaan sekä yrityksen vastuullisuuden vaikutusta ympäristöön ja yhteiskuntaan (ulkoiset vaikutukset) että vastuullisuusasioiden vaikutusta itse liiketoimintaan (taloudellinen näkökulma). Tämä auttaa yrityksiä kohdentamaan vastuullisuustyötään niihin asioihin, joilla on todellista merkitystä.

Case-esimerkki: Alutec Oy:n vastuullisuustyö pk-yrityksen näkökulmasta

Työpajan iltapäivän puheenvuoron piti Alutec Oy:n Miika Sumela, joka kertoi yrityksensä kokemuksista vastuullisuustyössä. Case-esimerkki toi esiin, miten pk-yritys voi lähteä liikkeelle vastuullisuusstrategiansa rakentamisessa ja mitä haasteita sekä mahdollisuuksia matkan varrella voi tulla vastaan.

Miika Sumela kertomassa työpajan osallistujille omista kokemuksistaan.

Työpajan osallistujat kokivat, että Alutecin case-esimerkki oli kannustava: ”Päällimmäisenä jäi mieleen se, että keskeneräisyys on ok ja että keskeneräisestäkin vastuullisuustyöstä kannattaa viestiä”.

Monelle pk-yritykselle vastuullisuustyö voi aluksi tuntua laajalta ja monimutkaiselta kokonaisuudelta, mutta Sumelan esitys havainnollisti, että vastuullisuustyön eteenpäin vieminen vaatii keskeneräisyyden sietämistä. Kuitenkin sitoutuminen, konkreettiset teot ja pitkäjänteinen kehittäminen tuottavat tulosta.

Keskeinen oppi oli, että vastuullisuuden ei tarvitse olla vain suuryritysten pelikenttä – myös pienemmät toimijat voivat rakentaa kestävämpää liiketoimintaa ja erottua edukseen.

”Vaikka mekin olemme Alutecissa tehneet paljon, vastuullisuustyö on prosessi, jossa mennään askel askeleelta eteenpäin ja tämä prosessi auttaa tulevaisuuden raportoinnissa” Miika Sumela kertoo.

Sidosryhmien osallistaminen – vastuullisuustyön onnistumisen edellytys

Vastuullisuus ei ole vain yrityksen sisäinen prosessi, vaan se edellyttää tiivistä vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. ”Asiakkaat, työntekijät, sijoittajat ja muut kumppanit odottavat yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja konkreettisia toimia” Eeva Leinonen kertoo. Työpajan sidosryhmätyöskentelyssä osallistujat pohtivat, miten eri sidosryhmiä voidaan osallistaa vastuullisuustyöhön ja mitä hyötyjä siitä voi syntyä.

Päivän aikana käsitellyt teemat tarjosivat konkreettisia työkaluja siihen, miten yritykset voivat tehdä vastuullisuudesta aidon kilpailuedun – ennakoimalla tulevaisuutta, tunnistamalla olennaiset vastuullisuusteemat ja rakentamalla vahvaa yhteistyötä sidosryhmiensä kanssa. Tämä työpaja osoitti jälleen kerran, että strategisesti johdettu vastuullisuustyö tuo konkreettisia hyötyjä niin yrityksille kuin koko yhteiskunnalle.

Valmennus kestää kevään ajan ja sisältää yhteensä viisi työpajaa. Viimeisimmässä työpajassa osallistujat pääsivät pureutumaan ennakointiin, riskien tunnistamiseen ja sidosryhmien osallistamiseen liittyviin haasteisiin konkreettisesti. Valmennuksen tavoitteena on tarjota yrityksille työkaluja, joilla vastuullisuuden jalkauttaminen yrityksen toimintaan helpottuisi.

Vastuullisuusvalmennuksen kouluttajina toimivat VATUPASSI - Vastuullinen tulevaisuus –projektitiimin jäsenet. Vastuullisuusvalmennukset järjestetään osana VATUPASSI - Vastuullinen tulevaisuus –projektia, joka on EU:n osarahoittama ESR+ -ryhmähanke. Ryhmähankkeen päätoteuttaja on Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti ja osatoteuttajat Kalajoen kaupunki, Raahen seudun kehitys, Ylivieskan kaupunki ja NIHAK. Toteutusaika 1.10.2023-31.3.2026. Lue lisää: www.vastuullisuusvalmennus.fi.

Lisätiedot

Anna Uusitalo, yritysasiantuntija 
anna.uusitalo [at] kalajoki.fi  
puh. 040 508 7667 
Raahen seudun kehitys & Kalajoen kaupunki

Työpajan osallistujia seuraamassa koulutusta pöytäryhmissään.

Uutishuone

Raahen seudun kehityksen väki lomailee loppiaiseen asti ja toimisto hiljenee hetkeksi. Yhteydenotot kiinnioloaikana Voit lähestyä meitä myös loman aikana: ottamalla yhteyttä sähköpostilla suoraan...
Unohtuiko kiireessä hankkia joulumuistamiset? Ei hätää, sillä Raaseli-verkkokauppa on aina auki, ja sähköpostilla lahjat liikkuvat vielä aattoaamunakin. Palveluita ja tuotteita lahjakortilla, myös...
Hakuajaksi vahvistettiin 21.12.2020-26.2.2021. Kustannustuki on tarkoitettu kaikille yrityksille, joiden liikevaihto on koronan vuoksi laskenut vähintään 30 prosenttia. Kaikkien toimialojen yritykset...
Kustannustukeen on tehty muutoksia ensimmäisen kierroksen kokemusten perusteella, jotta se vastaisi paremmin yritysten tarpeita. Muutoksia hyväksyttäviin kuluihin, tuen rajoituksiin ja tukikauteen...
Tukeen on varattu 550 miljoonaa euroa ja sitä voi hakea, vaikka muita tukia olisi jo myönnetty. Haku on avoinna Valtiokonttorissa 21.12.2020-26.2.2021. Kaikki koronasta kärsineet yritykset voivat...
Hyvät asiakkaat ja yhteistyökumppanit Erikoinen vuosi 2020 on päättymässä ja on aika kiittää sekä suunnata katse tulevaan. Koronapandemia on vaikuttanut Raahen seutukunnassakin niin yritysten ja...
Veroasioita ja tulorekisteri-ilmoittamista voi hoitaa sähköisesti Katso-tunnisteella ja -valtuuksilla 30.4.2021 asti. Lisäksi Tullin asiointipalveluissa osa asiakkaista voi käyttää Katso-palvelua...
Neljättä kertaa jaettu maakunnallinen tunnustus annettiin Törmälän tilalle Siikajoelta erityisesti lähiruoan ansiokkaasta nostamisesta. Paikallinen ruoka- ja ruokakulttuuri ovat olleet aina yrityksen...