Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen.

Kehittämisehdotuksia kotimaanmatkailuun

Koronapandemia muutti kysynnän painotusta ainakin väliaikaisesti kotimaanmatkailuun. Tuhannelle suomalaiselle suunnatun kyselyn perusteella ryhmiteltiin viisi erilaista kotimaanmatkailijatyyppiä, joiden tarpeet ja odotukset eroavat keskenään:

  1. kaupunkilomailijat
  2. kyläilijät ja mökkeilijät
  3. aktiivilomailijat
  4. nautiskelijat
  5. kulttuurista ja luonnosta kiinnostuneet

Selvityksessä avataan kohderyhmien tarpeisiin vastaavia kehittämistoimia sekä kotimaan matkustusmotivaatioon ja -päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Ehdotetut toimenpiteet liittyvät kotimaan pakettimatkojen jatkokehittämiseen, usein kalliiksi koetun kotimaanmatkailun hintamielikuvan muuttamiseen, mökkeilijöille ja kyläilijöille suunnattujen matkailupalveluiden sekä sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien kehittämiseen.

Tutustu työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteeseen

Analyysi perustuu tuhannelle suomalaiselle tehtyyn kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin ja aiempiin selvityksiin.

Kesäinen järvimaisema laiturin päästä.

Uutishuone

Yritysten yhteenliittymä, yrityskonsortio on enemmän kuin yhteistyötä, se on strateginen väylä kasvuun, näkyvyyteen ja uusiin asiakkuuksiin. Esimerkiksi Pohjois-Ruotsissa...
Pohditko yrityksen perustamista, muhiiko mielessäsi uusi liikeidea? Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan yrittäjyydestä kahvittelun lomassa. Raahen seudun kehitys...
Yrityksen kestävä kasvu -työpajasarjassa perehdyttiin tällä kertaa Suunnitelmallisen kasvun reitteihin Toimitusjohtajakoulun Virpi Hyppösen opeilla. Yrityksen...
Mikro-, pien- ja keskisuurille yrityksille suunnatussa Valmistaudu kestävyysraportointiin -koulutussarjasta saat konkreettisia työkaluja ja asiantuntijatukea...
Raahen kulttuurihistoriallisesti arvokas puukaupunkialue Wanha Raahe on yksi Raahen seudun matkailun vetonauloista. Nyt käynnistymässä on brändityöprojekti, jonka...
Raahen kauppakamariosaston yhtenä vuoden 2025 painopisteenä on osaavan työvoiman saaminen ja avointen työpaikkojen täyttäminen. Yksi merkittävimpiä keinoja osaavan työvoiman sitouttamiseksi on...
Buusti Business Meet kokoaa yhteen ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet itsensä kehittämisestä ja työelämässä kehittymisestä. Tapahtuman teemoina ovat itseluottamus, rohkeus...
Yrityksen talouden hallinta ei ole pelkästään numeroiden seuraamista. Se on kykyä tehdä tietoon perustuvia päätöksiä ja varmistaa, että yrityksellä on edellytykset kasvaa...