Wanhan Raahen brändityö käynnistyy

Raahen kulttuurihistoriallisesti arvokas puukaupunkialue Wanha Raahe on yksi Raahen seudun matkailun vetonauloista. Nyt käynnistymässä on brändityöprojekti, jonka tavoitteena on luoda alueelle vahva ja tunnistettava matkailubrändi.

Visit Raahen johdolla toteutettava työ perustuu vuonna 2020 laadittuun Wanhan Raahen kehittämissuunnitelmaan ja on osa Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla (STORe) -hankkeen toimenpiteitä. Lisäksi brändityö tukee vuoden vaihteessa valmistuneiden Raahen seudun matkailun Masterplanin ja Raahen seudun elinvoimastrategian tavoitteita.

Brändityön tarkoituksena on edistää Raahen seudun ja Wanhan Raahen kehittymistä kiinnostavaksi matkailukohteeksi ja erottautumista muista vastaavanlaisista historiallisista matkailukohteista. Alueen markkinointia ja viestintää kehitetään yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi niin kotimaiselle kuin kansainväliselle yleisölle. Brändityön lopputuloksena syntyy viestintäsuunnitelma eli brändikäsikirja sekä graafinen ilme Wanhalle Raahelle logon ja tunnuskuvan kera.

”Haluamme luoda brändin, joka vahvistaa Wanhan Raahen vetovoimaa ja elinvoimaisuutta sekä tukee alueen kestävästi kasvavaa matkailua. Samalla tavoitteena on lisätä paikallisylpeyttä ja tuoda esiin vierailijoille puukaupungin ainutlaatuinen historia ja tunnelma”, kertoo matkailupäällikkö Terhi Eteläinen Visit Raahesta.

Brändityöhön ovat kaikki tervetulleita osallistumaan ja vaikuttamaan

Visit Raahen tavoitteena on kutsua laaja joukko Wanhan Raahen sidosryhmiä osallistumaan ja vaikuttamaan brändin muodostumiseen. Brändityössä halutaan huomioida niin alueen asukkaiden, yrittäjien ja muiden toimijoiden kuin matkailijoiden näkemykset. Mukaan projektiin on mahdollista päästä esimerkiksi vastaamalla brändikyselyyn 13.4. mennessä sekä osallistumalla 6. toukokuuta Raahessa järjestettävään avoimeen työpajaan. Brändityöhön osallistujat pääsevät kertomaan, mitä Wanha Raahe kullekin merkitsee, miltä se näyttää, tuoksuu ja tuntuu sekä millaisia mielikuvia ja kokemuksia se herättää.

Brändityön toteutuksessa on mukana lappilainen visuaaliseen tarinankerrontaan erikoistunut mainostoimisto Kota Collective, jolla on vahvaa kokemusta suomalaisten matkailukeskusten markkinoinnista ja brändityöstä. Lisäksi asiantuntija-apua antamassa on matkailun asiantuntijatalo FlowHouse, joka toimi Visit Raahen kumppanina Raahen seudun matkailun Masterplan -työssä.

”Olemme innoissamme päästessämme rakentamaan Wanhan Raahen brändiä yhdessä rautaisten ammattilaisten sekä alueen asukkaiden ja toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että syksyyn mennessä meillä on houkutteleva Wanha Raahe -brändi, jolla voimme tehdä aluetta tunnetuksi sekä kotimaassa että kansainvälisesti ja jonka voimme kaikki kokea omaksemme”, summaa STORe-hankkeen ja Wanhan Raahen brändityön projektipäällikkö Johanna Rautio Visit Raahen tiimin odotuksia.

Wanhan Raahen brändityön etenemistä voi seurata Visit Raahen verkkosivujen kautta. Myös linkki brändikyselyyn löytyy sivustolta.

Lisätietoja

Johanna Rautio, projektipäällikkö
puh. 040 130 8130
johanna.rautio [at] raahe.fi
Visit Raahe, Raahen seudun kehitys

Kesäinen Pekkatori Wanhassa Raahessa auringonpaisteessa ja keskellä Pekka-patsas kukkaistutusten ympäröimänä.

Uutishuone

Onko yrityksellänne tarvetta tuotekehitykseen tai kansainvälistymiseen liittyvien selvitysten tekemiseen? Kasvun kiitorata voi olla siihen sopiva tukimuoto....
Asiakas kasvun avaimena -työpaja toi esiin sen, kuinka tärkeää on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja kokemukset liiketoiminnan kehittämisessä. Seuraavissa työpajoissa...
Raahen seudun pk-yrityksille suunnattu kansainvälistymishanke tarjoaa tukea ja asiantuntemusta yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa kansainvälisille...
Kysely toteutetaan 3.2.-31.3.2025. Elinvoimabarometrin tarkoituksena on tuottaa tietoa yrittäjien ja alueiden päättäjien käyttöön siitä, millaisena yrittäjät kokevat oman maakuntansa elinvoiman ja...
Vastuullisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja raportointivelvoitteet yleistyvät, ja niiden vaikutukset näkyvät jo alueemme yrityskentässä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että...
Tervetuloa yritysten iltateelle tutustumaan ja keskustelemaan, miltä näyttää vuosi 2025 Raahen seudun yritysten näkökulmasta! Raahen seutukunnan yrittäjät ovat...
Wanhan Raahen brändityö odottaa näkemyksellistä asiantuntijaa ja kokenutta kumppania toteuttamaan yhdessä Visit Raahen sekä alueen toimijoiden ja asukkaiden kanssa viestintäsuunnitelman, jonka avulla...
Vuoteen 2024 on kuulunut monenlaista kehitystä, kuten odottaa sopii. Suurimpia koko seutukuntaa koskevia töitä ovat olleet Raahen seutukunnan elinvoimastrategia 2025–2035...