Mikä kustannustuen toisella kierroksella muuttuu?

Kustannustukeen on tehty muutoksia ensimmäisen kierroksen kokemusten perusteella, jotta se vastaisi paremmin yritysten tarpeita.

Muutoksia hyväksyttäviin kuluihin, tuen rajoituksiin ja tukikauteen

Kustannustuen perusperiaate säilyy ennallaan, eli tuki kohdennetaan yrityksille, jotka ovat eniten kärsineet pandemiasta. Yritykset, joiden toimialalla liikevaihto on laskenut vähintään 10 %, voivat hakea tukea ilman erillisiä perusteluita. Perusteeksi käyvät nyt myös rajoituksista aiheutuneet välilliset vaikutukset toimintaan.

Hyväksyttäviin kustannuksiin luetaan toisella kierroksella joustamattomat kulut, menetykset sekä palkat.

  • Joustamattomilla kuluilla viitataan niihin, jotka yrityksen olisi maksettava joka tapauksessa, vaikka liiketoiminta pysähtyisi. Kulut tarkistetaan tukea myönnettäessä aina yrityskohtaisesti. Valtiokonttori on listannut esimerkkejä kuluista.
  • Menetykset ovat esimerkiksi ennakkomaksuja, joista ei saada palautusta tai hyvitystä.
  • Palkkatiedot saadaan Tulorekisteristä, mutta nyt toiminimiyrittäjät voivat itse ilmoittaa hakemuksessa omat yksityisnostonsa (myös henkilöyhtiöt, mikäli palkkatietoja ei rekisteristä saada).

Tukikausi on pidentynyt kahdesta kuukaudesta viiteen.

  • Aikaa 1.6.-31.10.2020 verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen ja yrityksen liikevaihdon on tullut laskea vähintään 30 %.
  • Jos yritys on perustettu 1.5.2019 tai myöhemmin, käytetään vertailussa tammi- ja helmikuuta 2020.
  • Jos yritys on perustettu 1.3.2020 tai sen jälkeen, ei tukea ole mahdollista saada.

Aiemmassa kustannustukikierroksessa ollut vähintään 20 000 euron liikevaihtoraja on poistettu kokonaan.

Muita saatuja koronatukia ei enää vähennetä myönnettävästä tukimäärästä.

  • Tuesta vähennetään ainoastaan vakuutuskorvaukset, jotka on saatu tukikauden aikana nimenomaan pandemiaan liittyen.
  • Kaikkien myönnettyjen tukien yhteismäärä ei kuitenkaan saa ylittää 800 000 euroa.
Taulukko kustannustuen muutoksista, jotka kerrottu jutussa).

Uutishuone

Tervetuloa parlamenttikahville puimaan päivän polttavia aiheita! Seudun yrittäjille suunnatut aamuparlamentit kokoontuvat jälleen syyskuun alussa. Parlamenteissa voi jutustella mistä tahansa itselle...
Tapahtumatalo Raahessa järjestettiin kaikille avoin Risteys-rekrytointitapahtuma 17.6.2022 Risteys järjestettiin nopealla aikataululla, koska sille oli suuri tarve mm. Hanhikivi-hankkeen alasajon...
Piipahditko tervehtimässä sukulaisia tai tupsahditko tapahtumaan lomalla, työmatkalla vai ihan vahingossa? Auta meitä kehittämään vielä parempia palveluja nautittavaksesi vastaamalla linkin takana...
Jätäthän viestin niin voimme palvella sinua, kun palaamme! Toimisto ja palvelut pääosin suljettu heinäkuussa Rantakadun toimistomme ovet ovat kiinni heinäkuun ajan. Myöskään toimiston puhelinnumero...
Soitamme Raahen seudun yrityspalveluista satoihin seutukunnan yrityksiin syys-lokakuussa ja toivomme Sinulta löytyvän hetken aikaa vastata vuosittain toteutettavan yritysbarometrin kysymyksiin....
Teemana työvoima- ja rahoituspalvelut yritysten kehittämis- ja muutostilanteissa Yritysten kehittämis- ja muutostilanteissa on usein liiketoiminnan ja tuotannon kehittämis-, kansainvälistymis-,...
Miten innovaatioekosysteemiverkoston avulla rakennetaan tulevaisuuden menestystä? Tule kuuntelemaan asiantuntijoiden näkökulmia asiasta. Webinaarisarja sisältää yhteensä kymmenen mielenkiintoista...
Kädet täynnä töitä ja lisäpari tai useampikin hakusessa? Tule kertomaan tarpeestasi Risteys-rekrytointitapahtumaan ja voit kohdata juuri teille sopivan osaajan! Risteys on kaikille uutta työtä ja...