Mikä kustannustuen toisella kierroksella muuttuu?

Kustannustukeen on tehty muutoksia ensimmäisen kierroksen kokemusten perusteella, jotta se vastaisi paremmin yritysten tarpeita.

Muutoksia hyväksyttäviin kuluihin, tuen rajoituksiin ja tukikauteen

Kustannustuen perusperiaate säilyy ennallaan, eli tuki kohdennetaan yrityksille, jotka ovat eniten kärsineet pandemiasta. Yritykset, joiden toimialalla liikevaihto on laskenut vähintään 10 %, voivat hakea tukea ilman erillisiä perusteluita. Perusteeksi käyvät nyt myös rajoituksista aiheutuneet välilliset vaikutukset toimintaan.

Hyväksyttäviin kustannuksiin luetaan toisella kierroksella joustamattomat kulut, menetykset sekä palkat.

  • Joustamattomilla kuluilla viitataan niihin, jotka yrityksen olisi maksettava joka tapauksessa, vaikka liiketoiminta pysähtyisi. Kulut tarkistetaan tukea myönnettäessä aina yrityskohtaisesti. Valtiokonttori on listannut esimerkkejä kuluista.
  • Menetykset ovat esimerkiksi ennakkomaksuja, joista ei saada palautusta tai hyvitystä.
  • Palkkatiedot saadaan Tulorekisteristä, mutta nyt toiminimiyrittäjät voivat itse ilmoittaa hakemuksessa omat yksityisnostonsa (myös henkilöyhtiöt, mikäli palkkatietoja ei rekisteristä saada).

Tukikausi on pidentynyt kahdesta kuukaudesta viiteen.

  • Aikaa 1.6.-31.10.2020 verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen ja yrityksen liikevaihdon on tullut laskea vähintään 30 %.
  • Jos yritys on perustettu 1.5.2019 tai myöhemmin, käytetään vertailussa tammi- ja helmikuuta 2020.
  • Jos yritys on perustettu 1.3.2020 tai sen jälkeen, ei tukea ole mahdollista saada.

Aiemmassa kustannustukikierroksessa ollut vähintään 20 000 euron liikevaihtoraja on poistettu kokonaan.

Muita saatuja koronatukia ei enää vähennetä myönnettävästä tukimäärästä.

  • Tuesta vähennetään ainoastaan vakuutuskorvaukset, jotka on saatu tukikauden aikana nimenomaan pandemiaan liittyen.
  • Kaikkien myönnettyjen tukien yhteismäärä ei kuitenkaan saa ylittää 800 000 euroa.
Taulukko kustannustuen muutoksista, jotka kerrottu jutussa).

Uutishuone

Neliosainen ”Miten palkkaan ja pidän hyvät työntekijät” -koulutus on suunnattu yrittäjille sekä henkilöstöjohtamisesta vastaaville työntekijöille. Koulutuksen avulla pyritään tukemaan pk-yritysten...
Vastuullisuusasioiden huomioiminen on jo nyt keskeinen osa menestyvän yrityksen liiketoimintaa ja sen merkitys vain kasvaa jatkossa. Vastuullinen yritys on maineeltaan luotettava ja arvokas sekä...
Yritysten ja liiketoimintaa harjoittavien yhdistysten uudistumisen tueksi suunniteltu maksuton työpajasarja käynnistyy helmikuun alussa. Sarja sisältää kolme työpajakokonaisuutta teemoilla...
Ympäristö- ja ilmastoystävälliset toimenpiteet painottuvat kaikissa tuissa. Jatkossa tukia on mahdollista hakea pääosin vain sähköisesti Ruokaviraston Hyrrä-palvelussa, joka tulee myös uudistumaan...
Koronapandemian alkuaikoina Raahen seutukunnan yritysten näkyvyyden ja kaupan lisäämistä varten perustettu Raaseli-verkkokauppa on päätetty sulkea kauppiaille tehdyn kyselyn tulosten perusteella....
Pitkään käytössä olleen Lisää kauppaa -portaalin tilalle on avattu Oulun kauppakamarin sivujen yhteyteen Suurhankeinfo -sivut, joilla jaetaan tietoa Pohjoisen investoinneista ja niihin liittyvistä...
Lämpimät kiitokset kuluneesta vuodesta kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Jatketaan yhdessä töitä seutukuntamme menestyksen ja hyvinvoinnin eteen myös tulevana vuonna. Lempeän leppoisaa...
Varaudu liiketoimintaympäristön muutoksiin ja turbulensseihin! 16.1.2023 käynnistyvä koulutussarja kehittää valmiuksia sopeutua ja toipua liiketoimintaympäristön häiriötilanteissa. Syksyllä hyvän...