Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen.

Kehittämisehdotuksia kotimaanmatkailuun

Koronapandemia muutti kysynnän painotusta ainakin väliaikaisesti kotimaanmatkailuun. Tuhannelle suomalaiselle suunnatun kyselyn perusteella ryhmiteltiin viisi erilaista kotimaanmatkailijatyyppiä, joiden tarpeet ja odotukset eroavat keskenään:

  1. kaupunkilomailijat
  2. kyläilijät ja mökkeilijät
  3. aktiivilomailijat
  4. nautiskelijat
  5. kulttuurista ja luonnosta kiinnostuneet

Selvityksessä avataan kohderyhmien tarpeisiin vastaavia kehittämistoimia sekä kotimaan matkustusmotivaatioon ja -päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Ehdotetut toimenpiteet liittyvät kotimaan pakettimatkojen jatkokehittämiseen, usein kalliiksi koetun kotimaanmatkailun hintamielikuvan muuttamiseen, mökkeilijöille ja kyläilijöille suunnattujen matkailupalveluiden sekä sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien kehittämiseen.

Tutustu työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteeseen

Analyysi perustuu tuhannelle suomalaiselle tehtyyn kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin ja aiempiin selvityksiin.

Kesäinen järvimaisema laiturin päästä.

Uutishuone

Oletko kiinnostunut kehittämään toimintaasi tekemällä yhteistyötä muiden alan toimijoiden kanssa, kehittämällä tapahtumatuotantoon liittyvää osaamistasi ja vaikuttamalla työyhteisösi työhyvinvointiin...
Huolestuttaako energiakustannusten kasvu? Oletko miettinyt investoimista esimerkiksi aurinkopaneeleihin tai edullisempiin lämmitysmuotoihin? Energiatuen tavoitteena on edistää uusien ja...
Suunnitteletko uusiutuvaan energiaan perustuvaa rakentamisinvestointia tuotantotoimintaasi? Hae investointitukea viimeistään 15.10. jos haluat päätöksen vuoden 2022 puolella. Maatalouden...
Millä toimenpiteillä teidän organisaationne on valmistautunut energiansäästöön? Mitä uusia ja nopeavaikutteisia toimia voitte tehdä, jotta vastaatte yhteiseen haasteeseen? Astetta alemmas kutsuu...
Ilahduta henkilöstöä, kollegaa tai yhteistyökumppaneita paikallisen taiteilijan kuvittamalla Wanha Raahe -kalenterilla. Samalla tuet historiallisen vanhan kaupunginosan säilymistä, viihtyisyyttä ja...
Raahen kaupunkimarkkinointi toteuttaa toista kertaa suuren suosion saavuttaneen palveluiden joulukalenterin, jossa esitellään 24 raahelaista palveluntarjoajaa kaupungin sosiaalisen median kanavissa....
Mitkä ovat keskeisimmät kehittämistavoitteet ja toimet vuoteen 2027 ekosysteemikehittämisen kannalta sekä millaiset yhteistyönmuodot ovat ekosysteemien toiminnalle soveltuvimmat Raahen seudulla? Tule...
Euroopan toiseksi suurin alihankintateollisuuden ja Suomen johtava teollisuuden messutapahtuma Alihankinta ja AlihankintaHEAT järjestetään 27.–29. syyskuuta 2022 Tampereen Messu- ja...