Yrityksen kasvu ja kehitys lähtevät selkeistä tavoitteista

Yrityksen kestävä kasvu -työpajasarjan toinen osa, "Tavoitteiden ja kasvustrategian kirkastus", keräsi yhteen yrittäjiä ja liiketoiminnan kehittäjiä Raahen seudulta. Yrittäjät pureutuivat intensiivisesti oman liiketoimintansa kehittämiseen ja sparrasivat omia strategioitaan yhdessä asiantuntijoiden ja toisten yrittäjien kanssa.

Visio, missio ja tavoitteet eivät ole vain abstrakteja käsitteitä, jotka jätetään pöytälaatikkoon pölyttymään. Päinvastoin näiden tehtävä on ohjata jokapäiväistä toimintaa ja tulevia päätöksiä yrityksessä. Kun ne ovat selkeitä ja yksinkertaisia, niihin on helpompi sitoutua ja niitä on mahdollista hyödyntää käytännön tasolla.

Työpajassa osallistujat tutustuivat muun muassa Blue Ocean -strategiaan, joka pyrkii luomaan uutta markkinatilaa perinteisen kilpailun sijaan. Työkalun avulla yrittäjät oppivat tunnistamaan markkinoiden rajoitteita ja etsimään uusia asiakasryhmiä, joiden tarpeita ei vielä ole täytetty. Lisäksi työkaluina käytettiin Ansoffin matriisia ja muita käytännönläheisiä menetelmiä kasvustrategian rakentamisessa.

Tavoitteiden laadinnan tärkeys korostui työpajassa. Tarkasti määritellyt selkeät, mitattavat ja saavutettavat tavoitteet antavat yritykselle suunnan, johon koko organisaatio voi sitoutua.

Palautteissa yrittäjät kiittelivät työpajan konkreettisuutta ja hyödyllisyyttä:

Keskustelu oli todella avartavaa, sain uusia näkökulmia strategiaan ja mahdollisesti muokkaamme sitä tämän työpajan pohjalta.

Seuraava osa Yrityksen kestävä kasvu -työpajasarjaa järjestetään 6.11.2024 ja teemana on Kasvua vahvalla toimintasuunnitelmalla. Tavoitteena on muuttaa strategia konkreettisiksi toimenpiteiksi, jotta yritykset voivat saavuttaa tavoitteensa suunnitelmallisesti ja hallitusti.

Ilmoittautuminen on auki seuraavaan työpajaan – varmista paikkasi ja tule kehittämään yrityksesi kasvun suuntaa!

Osallistujia koulutustilassa kuuntelemassa asiantuntijaa.

Uutishuone

Siikajoen Yrittäjät palkittiin vuoden 2020 Suomen Yrittäjien parhaana paikallisyhdistyksenä keskikokoisten yrittäjäyhdistysten sarjassa.  Yhdistyksen vuoden 2020 slogan on ollut:...
Myynti on yksi yrityksien keskeinen kasvun ja kehittymisen keino. Myynti mielletään myös yhdeksi oman osaamisen kehittämisen keskeiseksi osa-alueeksi, eikä suotta. Myynti on yrityksen tekemisen...
Digi-AEC -hanke järjestää helmikuun aikana neljä työpajaa liittyen digitalisaation hyödyntämiseen rakennusten käytössä ja kunnossapidossa. Kuinka digitaaliset kaksoset voivat lisätä rakennusten arvoa...
Yrittäjän oikeus väliaikaiseen työttömyysturvaan on ollut merkittävä apu ja sitä on saanut noin 44 000 yrittäjää. Valmistelu tuen jatkamiseksi on aloitettu. Tärkeä ratkaisu koronakriisin pitkittyessä...
Hakemusten käsittely on hidastunut Valtiokonttorissa. Raahen seutukunnasta hakemuksen on tehnyt yhteensä 43 yritystä ja hylkääviä päätöksiä on tullut paljon. Käsittelyaika vaihtelee muutaman päivän...
Maa- ja metsätalousministeriö on avannut rahoitushaun käytännönläheisille, tutkimustietoon perustuville kehittämishankkeille, jotka edistävät siirtymää kohti ilmastokestävää maa- ja metsätaloutta ja...
Suomen Yrittäjät on laatinut yrittäjille tietopaketin, johon on koottu perustiedot konkurssista ja korona-ajan erityispiirteistä sekä velkojalle että velalliselle. Tärkeää on, että yrittäjä on...
Vuoden 2021 alussa avautuneessa haussa tukisumma voi olla enintään 1000 euroa yritystä kohti. Yritys Leader rahoituksen tarkoituksena on käynnistää uutta liiketoimintaa tai saada aikaan joku selkeä...