Uusi webinaarisarja alkaa! Kansainvälistymisen aamukahveilla tarjolla jykevä ajankohtaisannos joka kuukausi
Uusi webinaarisarja alkaa! Kansainvälistymisen aamukahveilla tarjolla jykevä ajankohtaisannos joka kuukausi
Tervetuloa mukaan kansainvälistymisen aamukahveille! Marraskuussa käynnistyvän sarjan lyhyissä tietoiskuissa pääset tutustumaan ja syventymään ajankohtaisiin aiheisiin liittyen kansainväliseen kaupankäyntiin.
- Aamukahvit kestävät noin tunnin ja niitä järjestetään joka kuukausi.
- Voit valita osallistutko tilaisuuksiin verkossa vai paikan päällä Raahen seudun kehityksen toimistolla.
- Aamukahvien aiheet vaihtuvat kuukausittain ja voit vaikuttaa niiden sisältöön esittämällä toivomuksia!
- Voit jättää asiantuntijoille myös kuhunkin aiheeseen liittyviä ennakkokysymyksiä ilmoittautumisen yhteydessä.
- Jokaisen tilaisuuden kohdalla kerrotaan, onko tallennetta saatavilla myöhemmin.
- Aamukahvit ovat osallistujille maksuttomia ja avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Jotta kansainvälistymisen aamukahveista olisi alueemme yrityksille mahdollisimman paljon hyötyä, kaikki ideat ja kysymykset ovat tervetulleita!
OSA 1 Vientikaupan ajankohtaiset: pakotteet, alkuperäasiat ja asiakirjat
Sarjan ensimmäisessä osassa pureudumme ajankohtaisiin ja yrityksille haastaviin vientikaupan teemoihin.
EU:n ja muiden maiden asettamat pakotteet, vientivalvonta ja alkuperäsäädökset muuttuvat jatkuvasti, mikä asettaa yrityksille yhä enemmän vastuita. Tässä webinaarissa käymme läpi käytännönläheisesti, miten yritykset voivat varmistaa säädösten noudattamisen ja välttää mahdolliset virheet tai seuraamukset.
Aika: Torstai 6.11.2025 kello 9–10.15
Paikka: Teams-kokous tai paikan päällä Raahen seudun kehitys, Rantakatu 5D, kokoustila Pauha 2 krs.
Voit osallistua helposti etänä Teamsissa oman kahvikuppisi kanssa tai tulla paikan päälle verkostoitumaan ja nauttimaan aamukahvit kanssamme. Tätä tilaisuutta ei tallenneta, joten liitythän mukaan!
Ohjelma
- Miten varmistaa EU:n pakotteiden noudattaminen
- asiakkaan tunteminen ja pakotteiden kiertämisen estäminen
- kaksikäyttötuotteet ja vientiluvan hakeminen
- USA:n asettamien pakotteiden huomioiminen
- Alkuperäasiat ja tullinimikkeet
- Vientikaupan asiakirjat, erityisesti Tavarantoimittajan ilmoitukset
Asiantuntija: Jukka Säikkälä, Helsingin seudun kauppakamari
Kenelle: Webinaari on suunnattu kaikille, jotka vastaavat ulkomaankaupan velvoitteiden noudattamisesta.
Ota kuppi kuumaa ja seuraa webinaarin ajankohtaista asiaa, luvassa on hyödyllistä tietoa vientikaupan arkeen!
Tutustu aiheisiin myös verkkokoulutuksissa
Webinaarin teemoja voit syventää omassa tahdissasi Kauppakamarin verkkokoulutuksilla, jotka käsittelevät mm. vientiprosesseja, asiakirjoja ja verotusta. Koulutukset ovat käytettävissä 12.10.–14.11.2025 niihin ilmoittautuville.
Tunnusten luomista varten tarvitaan nimi ja sähköpostiosoite. Saat tunnukset verkkokoulutuksiin:
- lähettämällä viestin Janicalle janica.mayra [at] raahe.fi (janica[dot]mayra[at]raahe[dot]fi) tai
- ilmoittautumalla verkkokoulutuksiin webinaarin ilmoittautumislomakkeella.
Verkkokoulutukset ja kouluttajat:
- Vientikaupan edeltävät toimenpiteet – Jukka Säikkälä, kesto 19 min
- Vientikaupan keskeisistä asiakirjoista – Jukka Säikkälä, kesto 13 min
- Incoterms 2020 – toimituslausekkeet – Lauri Railas, kesto 47 min
- Arvonlisäverotus kansainvälisessä tavarakaupassa – Jukka Koivumäki, kesto 47 min
Tervetuloa mukaan! Laitathan kalenteriisi myös seuraavan webinaarin ajankohdan 4.12.2025, jolloin asiantuntijana mukana on Tulli.
Lisätiedot
Janica Mäyrä
puh. 040 130 8114
janica.mayra [at] raahe.fi
Webinaarisarjan järjestää Raahen seudun kehityksen hallinnoima ja EU:n osarahoittama Dr Livingstone -hanke.
