Tuore Venäjän kaupan barometri
Yritykset kokevat Venäjän-kaupan suurimmiksi haasteiksi koronaviruksen ja heikentyneen ruplan. Yritysten toiminnassa korostuu nyt Venäjällä läsnäolon merkitys, mikä näkyy etäyhteyksien, paikallisten tiimien ja kumppaniverkostojen hyödyntämisenä.
Koronan vaikutukset ja yritysten näkymät Venäjän kaupassa
Lähes 300 Venäjän-kaupan tekijää vastasi Taloustutkimuksen toteuttamaan kyselyyn puhelinhaastatteluina ajanjaksolla 16.9.–12.10.2020. Barometrin vastaajista 36 prosenttia on muuttanut strategiaansa tai suunnitelmiaan joko koronakriisin avaamien mahdollisuuksien tai siitä johtuvien haasteiden takia.
Venäjällä on avautunut uusia mahdollisuuksia digipalveluiden ja niihin liittyvän teknologian toimittajille sekä terveysalan yrityksille. Liikkumisrajoitukset aiheuttavat haasteita ja venäläiset asiakkaat ovat lykänneet investointeja, mikä heikentää Suomen teollisuuden vientinäkymiä.
Koronakriisi on viimeisen kuuden kuukauden aikana vaikuttanut merkittävästi yritysten Venäjän-kauppaan. Yli 40 prosenttia vastaajista kertoo liiketoiminnan ja viennin vähentyneen ja yli kolmannes tuonnin supistuneen. Liiketoiminnassa Venäjällä myönteisimmät kasvunäkymät ovat teollisuudessa ja kaupan alalla.
Tiedote ja barometrin tulokset Suomalais-Venäläisen kauppakamarin sivuilla
Tutkimuksen tilasivat Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari, East Office of Finnish Industries ja Suomen Yrittäjät. Tutkimus tehdään kaksi kertaa vuodessa.