Tuore Venäjän kaupan barometri

Tuore Venäjän kaupan barometri

Yritykset kokevat Venäjän-kaupan suurimmiksi haasteiksi koronaviruksen ja heikentyneen ruplan. Yritysten toiminnassa korostuu nyt Venäjällä läsnäolon merkitys, mikä näkyy etäyhteyksien, paikallisten tiimien ja kumppaniverkostojen hyödyntämisenä.

Koronan vaikutukset ja yritysten näkymät Venäjän kaupassa

Lähes 300 Venäjän-kaupan tekijää vastasi Taloustutkimuksen toteuttamaan kyselyyn puhelinhaastatteluina ajanjaksolla 16.9.–12.10.2020. Barometrin vastaajista 36 prosenttia on muuttanut strategiaansa tai suunnitelmiaan joko koronakriisin avaamien mahdollisuuksien tai siitä johtuvien haasteiden takia.

Venäjällä on avautunut uusia mahdollisuuksia digipalveluiden ja niihin liittyvän teknologian toimittajille sekä terveysalan yrityksille. Liikkumisrajoitukset aiheuttavat haasteita ja venäläiset asiakkaat ovat lykänneet investointeja, mikä heikentää Suomen teollisuuden vientinäkymiä.

Koronakriisi on viimeisen kuuden kuukauden aikana vaikuttanut merkittävästi yritysten Venäjän-kauppaan. Yli 40 prosenttia vastaajista kertoo liiketoiminnan ja viennin vähentyneen ja yli kolmannes tuonnin supistuneen. Liiketoiminnassa Venäjällä myönteisimmät kasvunäkymät ovat teollisuudessa ja kaupan alalla.

Tiedote ja barometrin tulokset Suomalais-Venäläisen kauppakamarin sivuilla

Tutkimuksen tilasivat Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari, East Office of Finnish Industries ja Suomen Yrittäjät. Tutkimus tehdään kaksi kertaa vuodessa.

Näkymä Moskovanjoen ylittävästä sillasta ja kaupungista.

Uutishuone

Kevään 2025 vastuullisuuden strategiavalmennus huipentui innostavaan päätöstyöpajaan, jossa Raahen ja Kalajoen seudun yritysosallistujat pääsivät esittelemään omat...
Toimistomme ovet ovat poikkeuksellisesti kiinni keskiviikkona 21.5. ja torstaina 22.5. henkilöstön matkan takia. Vastaamme matkan aikana yhteydenottoihin...
Raahen seutukunnan toimijat ovat hyvin edustettuina palkintoehdokkaina. Voittajat julkistetaan ensimmäistä kertaa järjestettävässä Northern Finland Travel Galassa Oulussa...
Myynti ei ole irrallinen osa-alue, vaan yrityksen elinehto. Se vaatii suunnan, rakenteen ja mittarit. Myyntistrategia kertoo, mihin keskitytään, kenelle myydään, millä...
Haluaisitko kytkeä vastuullisuuden osaksi yrityksen strategiaa? Haluaisitko kehittää tuotteita tai palvelujasi vastuullisuuden näkökulmasta? Haluaisitko syventää...
Yritystoimintaan kuuluu aina epävarmuutta. Silti moni asia on täysin yrityksen omissa käsissä, kun ne tunnistetaan ajoissa. Hyvä riskienhallinta ei tarkoita kriiseihin...
Tervetuloa parlamenttikahville puimaan päivän polttavia aiheita! Seudun yrittäjille suunnatut aamuparlamentit kokoontuvat touko-kesäkuun taitteessa. Parlamenteissa voi jutustella mistä tahansa...
Raahen kaupunki toteuttaa raahelaisille yrityksille ja yrittäjille suunnatun asiakastyytyväisyyskyselyn, jolla selvitetään paikkakunnalla toimivien yritysten näkemystä kaupungin houkuttelevuuteen...