Mikä kustannustuen toisella kierroksella muuttuu?

Kustannustukeen on tehty muutoksia ensimmäisen kierroksen kokemusten perusteella, jotta se vastaisi paremmin yritysten tarpeita.

Muutoksia hyväksyttäviin kuluihin, tuen rajoituksiin ja tukikauteen

Kustannustuen perusperiaate säilyy ennallaan, eli tuki kohdennetaan yrityksille, jotka ovat eniten kärsineet pandemiasta. Yritykset, joiden toimialalla liikevaihto on laskenut vähintään 10 %, voivat hakea tukea ilman erillisiä perusteluita. Perusteeksi käyvät nyt myös rajoituksista aiheutuneet välilliset vaikutukset toimintaan.

Hyväksyttäviin kustannuksiin luetaan toisella kierroksella joustamattomat kulut, menetykset sekä palkat.

  • Joustamattomilla kuluilla viitataan niihin, jotka yrityksen olisi maksettava joka tapauksessa, vaikka liiketoiminta pysähtyisi. Kulut tarkistetaan tukea myönnettäessä aina yrityskohtaisesti. Valtiokonttori on listannut esimerkkejä kuluista.
  • Menetykset ovat esimerkiksi ennakkomaksuja, joista ei saada palautusta tai hyvitystä.
  • Palkkatiedot saadaan Tulorekisteristä, mutta nyt toiminimiyrittäjät voivat itse ilmoittaa hakemuksessa omat yksityisnostonsa (myös henkilöyhtiöt, mikäli palkkatietoja ei rekisteristä saada).

Tukikausi on pidentynyt kahdesta kuukaudesta viiteen.

  • Aikaa 1.6.-31.10.2020 verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen ja yrityksen liikevaihdon on tullut laskea vähintään 30 %.
  • Jos yritys on perustettu 1.5.2019 tai myöhemmin, käytetään vertailussa tammi- ja helmikuuta 2020.
  • Jos yritys on perustettu 1.3.2020 tai sen jälkeen, ei tukea ole mahdollista saada.

Aiemmassa kustannustukikierroksessa ollut vähintään 20 000 euron liikevaihtoraja on poistettu kokonaan.

Muita saatuja koronatukia ei enää vähennetä myönnettävästä tukimäärästä.

  • Tuesta vähennetään ainoastaan vakuutuskorvaukset, jotka on saatu tukikauden aikana nimenomaan pandemiaan liittyen.
  • Kaikkien myönnettyjen tukien yhteismäärä ei kuitenkaan saa ylittää 800 000 euroa.
Taulukko kustannustuen muutoksista, jotka kerrottu jutussa).

Uutishuone

Kuntabarometri -kyselyllä kartoitetaan joka toinen vuosi kuntien ja yrittäjien yhteistyötä sekä elinkeinopolitiikan tilaa valtakunnallisesti, alueellisesti ja...
Digitaalinen omistajanvaihdospalvelu www.ovinfo.fi -palvelu on oppimisympäristö, joka jakaa tietoa yritysten omistajanvaihdoksesta mukaan lukien sukupolvenvaihdokset. Palvelu tarjoaa oppimista varten...
Oletko tullut ajatelleeksi, että vastuullisuus voisi lisätä liiketoiminnan mahdollisuuksia? Tänä päivänä myös rahoituslaitokset huomioivat vastuullisuusnäkökulman rahoituspäätöksissään. Lisäksi...
AMK-yhteistyö luo uusia mahdollisuuksia myös Raahen alueen yrityksille. Monikampusmallilla opiskelupaikkoja on tuotu Raaheen vuodesta 2018 lähtien. Raahen seudun...
Autathan meitä palvelemaan Sinua paremmin vastaamalla lyhyeen kyselyymme. Visit Raahe ja Raahen seudun kehitys järjestävät seudun matkailutoimijoille avoimia...
Onko sinulla uusi liikeidea tai haluatko kehittää olemassa olevaa yritystäsi? Haluatko yrityksesi toimivan kestävämmin? Osallistu kuuden tapaamiskerran...
Anna Uusitalo on aloittanut yritysasiantuntijana VATUPASSI – Vastuullinen tulevaisuus -projektissa Raahen seudulla. Projektiin etsitään yrityksiä monipuolisesti eri...
Lämpimät kiitokset kuluneesta vuodesta kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Jatketaan töitä seutukuntamme menestyksen ja hyvinvoinnin eteen yhdessä myös tulevana vuonna. Kiireetöntä...