Kustannustuen neljäs hakukierros on käynnissä 30.9. asti

Yritykset, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi COVID-19 -pandemian vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia palkka- ja muita kuluja tukikaudella 1.3. -31.5.2021, voivat hakea kustannustukea Valtiokonttorista.

Kustannustukea yrityksille ja liiketoimintaa harjoittaville säätiöille ja yhdistyksille

Kustannustukea voidaan myöntää 2 000 – 1 000 000 euroa. Tuki myönnetään liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan ja sitä maksetaan vähintään 2000 euroa, vaikka laskennallinen tukisumma jäisi sen alle.

Tukea voi hakea, vaikka yritys olisi jo saanut muita koronatukia! Yrityskohtainen enimmäismäärä kaikki pandemiatuet laskettuna yhteensä on 1,8 miljoonaa euroa.

1,8 miljoonan euron tukirajan ylittäneille yrityksille ja konserneille on haettavissa samaan aikaan 30.9. asti tuki kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin, jossa yläraja on 10 miljoonaa euroa.

Kuka kustannustukea voi hakea?

Tukea voi hakea yritysmuodosta riippumatta. Edellytyksenä tuen saamiselle on, että

  • liikevaihto on alentunut yli 30 % vertailuajankohtaan nähden 
  • kustannuksia tukikaudelta on vähintään 2000 € 
  • hakijalla on y-tunnus
  • hakija on merkitty ennakkoperintärekisteriin

Tukea voi hakea ilman lisäperusteluja, jos toimialan liikevaihto on laskenut vähintään 10 prosenttia tukikaudella. Lista ja hakupalvelu toimialoista löytyy Valtiokonttorin sivuilta. Toimialarajauksen ulkopuolelle jäävien hakijoiden on perusteltava, että liikevaihdon lasku johtuu pandemiasta.

Uusi yritys (perustettu 1.1.2019 tai sen jälkeen) voi saada tukea listattujen toimialojen keskimääräisen liikevaihdon muutoksen perusteella.

Kustannustukea ei myönnetä pankki- ja rahoituslaitoksille, eikä maatalouden alkutuotannon, kalatalouden ja vesiviljelyalan toimialoille.

Miten tukea haetaan?

Tukea haetaan Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta. Poikkeustapauksessa hyväksytään pdf-hakemus, joka täytyy tilata erikseen Valtiokonttorilta.

Kustannustuen neljännen kierroksen hakuaika päättyy torstaina 30.9. klo 16.15.

Raahen seudun kehityksessä tukiin liittyvissä asioissa palvelevat:

  • Jussi: puh. 040 830 3018, jussi.kemila [at] raahe.fi
  • Riitta: puh. 040 830 3198, riitta.palosaari [at] raahe.fi

Valtiokonttorin asiakaspalvelu auttaa puhelimessa ja chatissä arkisin 9-15.

Kustannustuki.

Uutishuone

Tervetuloa yritysten iltateelle tutustumaan ja keskustelemaan, miltä näyttää vuosi 2025 Raahen seudun yritysten näkökulmasta! Raahen seutukunnan yrittäjät ovat...
Wanhan Raahen brändityö odottaa näkemyksellistä asiantuntijaa ja kokenutta kumppania toteuttamaan yhdessä Visit Raahen sekä alueen toimijoiden ja asukkaiden kanssa viestintäsuunnitelman, jonka avulla...
Vuoteen 2024 on kuulunut monenlaista kehitystä, kuten odottaa sopii. Suurimpia koko seutukuntaa koskevia töitä ovat olleet Raahen seutukunnan elinvoimastrategia 2025–2035...
Osallistu Työkyvyllä tuloksiin -työpajaan! Työkyvyllä tuloksiin on työnantajille ja esihenkilöille suunnattu työpajakokonaisuus, joka sisältää kaksi kahden tunnin...
Päivän aikana päästään sukeltamaan ajankohtaisiin liiketoiminnan aiheisiin, kuulemaan inspiroivia puheenvuoroja huippuasiantuntijoilta ja verkostoitumaan muiden...
Raahen seudun kehityksen väki lomailee jouluviikolta loppiaiseen asti ja toimisto hiljenee hetkeksi ajalle 23.12.2024-6.1.2025. Voit lähestyä meitä myös loman aikana ja palaamme asiaan heti lomien...
Oletko tullut ajatelleeksi, että vastuullisuus voisi lisätä liiketoiminnan mahdollisuuksia? Vastuullisen yritystoiminnan perustana ovat ihmiset, talous ja ympäristö....
Uusi vuosi käynnistyy yritystä kehittävillä ja kasvuun valmiuksia tuovilla työpajoilla, joista saa konkreettisia työkaluja sekä asiantuntijatietoa yritystoiminnan...