Liiketoiminnan kehittäminen asiakasymmärryksen avulla

Asiakas kasvun avaimena -työpaja toi esiin sen, kuinka tärkeää on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja kokemukset liiketoiminnan kehittämisessä. Seuraavissa työpajoissa keskitytään talousprosesseihin, suunnitelmalliseen kasvuun sekä yrityksen sopimus- ja riskienhallintaan. Jokainen työpaja tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja, joita voit hyödyntää välittömästi oman yrityksen kehittämisessä.

”Jokaisen yrityksen jokainen euro tulee lopulta asiakkaalta”

Helmikuun työpajassa käsiteltiin kouluttaja Satu Walhbergin, Framtid Consulting, johdolla asiakaslähtöisyyttä ja sen merkitystä liiketoiminnassa kasvun mahdollistajana. Osallistujat pääsivät hahmottamaan kasvupotentiaalia asiakassegmentoinnin avulla, rakentamaan asiakaspersoonia, määrittämään palvelupolkuja ja kehittämään tarjontaansa palvelumuotoilun avulla.

Kun asiakkaasi ymmärtää paremmin mitä arvoa tuotteesi tai palvelusi tuo, se parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa myyntiä.

Kun sinä ymmärrät asiakastasi ja hyödynnät sitä tietoa liiketoiminnan kehittämisessä, pysyy bisneksesi hengissä muuttuvassa maailmassa.

Asiakassegmentointi auttaa:

  • palvelemaan paremmin
  • löytämään oikeat asiakasryhmät
  • markkinoimaan palveluja oikeille asiakkaille
  • kohdentamaan myyntitoimenpiteitä
  • kehittämään uusia tuotteita tai palveluja
  • hinnoittelemaan relevantisti
  • optimoimaan asiakaspalvelua
  • asiakaslähtöiseen johtamiseen.

Asiakaspolku

Asiakaspolku kuvaa asiakkaan kokemusta yrityksen kanssa alusta loppuun. Polun varrella asiakas kokee erilaisia kosketuspisteitä, kuten verkkosivuston, sosiaalisen median, asiakaspalvelun ja fyysisen myymälän tai kohtaamisen asiakaspalvelijan kanssa. Optimoimalla asiakkaan kokemusta jokaisessa vaiheessa asiakasuskollisuus ja myynti kasvavat.

Palvelumuotoilu

Oletko koskaan miettinyt:

  • Kuinka haluttava tuotteesi tai palvelusi on?
  • Kuinka hyvin tuotteesi tai palvelusi on toteutettavissa?
  • Onko se kannattavaa?
  • Ja kuinka kestävää ympäristöä huomioon ottavaa?

Palvelumuotoilu pähkinänkuoressa

  1. Ensin tarvitsee olla ymmärrys asiakkaan ongelmasta, tarpeesta tai halusta.
  2. Ideoi useita eri vaihtoehtoja ratkaista ongelma.
  3. Valitse paras tapa ratkaista ongelma.
  4. Luo ratkaisusta mahdollisimman konkreettinen prototyyppi, jonka avulla selviää kuinka ratkaisusi soveltuu asiakkaan tarpeen ratkaisuun.
  5. Testaa prototyyppiä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa asiakkailla.

Osallistujien huomioita työpajasta erilaisten harjoitusten ja työkalujen avulla

  • "Asiakas on tärkeä. Asiakas tuo yritykselle euron pöytään."
  • ”Huomio siirtyi ilmeisimpien asiakkaiden sijaan helpompiin asiakkaisiin.”
  • ”Verkkosivujen kehittäminen asiakas kontaktipisteiden kanssa.”
  • ”Läpileikkaus koko asiakaskokemukseen.”
  • ”Asiakassegmentointi sai syvemmän merkityksen.”
  • ”Tärkeää huomioida se miltä asiakkaasta tuntuu.”
  • ”Asiakas ei voi tietää tarjolla olevista palveluista tai tuotteista, jos niistä ei kerrota asiakkaille.
  • ”Eri kosketuspisteitä tarvitaan, jotta asiakas saa tietoa ja parempaa palvelua.”

Tulevat työpajat

Seuraavien työpajojen aikataulu on julkaistu - muistathan ilmoittautua jokaiseen haluamaasi työpajaan ajoissa, ennen kuin paikat täyttyvät. Tervetuloa mukaan!

12.3. Yrityksen talousprosessit kasvun moottorina

Talous ja rahavirtojen ennakointi haltuun käytännön työkaluilla.

Kouluttaja: Virpi Hyppönen, Toimitusjohtajakoulu.

Ilmoittaudu mukaan.

2.4. Suunnitelmallisen kasvun reitit

Miten kasvatan yritystä suunnitelmien ja työkalujen avulla, mukaan lukien orgaanisen kasvun strategiat ja yrityskauppojen mahdollisuudet.

Kouluttaja: Virpi Hyppönen, Toimitusjohtajakoulu.

Ilmoittaudu mukaan.

23.4. Lisäarvoa yritykselle sopimus- ja riskienhallinnalla

Hallitse riskit, hyödynnä sopimuksia tehokkaasti ja suojaa yrityksesi nykyistä ja tulevaa liiketoimintaa.

Kouluttajat: Marko Moilanen, Jari Määttä ja Jussi-Pekka Jutila, Lexia Asianajotoimisto.

Ilmoittaudu mukaan.

Työpajat järjestää Raahen seudun kehityksen hallinnoima ja EU:n osarahoittama Tupla KIT -hanke.

Lisätiedot

Löydät kaikki Yrityksen kestävä kasvu -työpajat Tupla KIT -hankesivulta. Jos et päässyt mukaan työpajaan, voit hyödyntää hankkeen yritysasiantuntijan maksutonta apua yrityksesi kehittämisessä. Saat halutessasi käyttöön myös aiempien työpajojen materiaalit.

Raahen lisäksi voit osallistua Tupla KIT -työpajoihin myös Kalajoella.

Ota yhteyttä

Katja Mattila
katja.mattila [at] raahe.fi
puh. 040 130 8112
Raahen seudun kehitys

Helmikuussa järjestetyn työpajan osallistujia ryhmätöiden parissa.

Uutishuone

Asiakas kasvun avaimena -työpaja toi esiin sen, kuinka tärkeää on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja kokemukset liiketoiminnan kehittämisessä. Seuraavissa työpajoissa...
Raahen seudun pk-yrityksille suunnattu kansainvälistymishanke tarjoaa tukea ja asiantuntemusta yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa kansainvälisille...
Kysely toteutetaan 3.2.-31.3.2025. Elinvoimabarometrin tarkoituksena on tuottaa tietoa yrittäjien ja alueiden päättäjien käyttöön siitä, millaisena yrittäjät kokevat oman maakuntansa elinvoiman ja...
Vastuullisuuteen liittyvä lainsäädäntö ja raportointivelvoitteet yleistyvät, ja niiden vaikutukset näkyvät jo alueemme yrityskentässä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että...
Tervetuloa yritysten iltateelle tutustumaan ja keskustelemaan, miltä näyttää vuosi 2025 Raahen seudun yritysten näkökulmasta! Raahen seutukunnan yrittäjät ovat...
Wanhan Raahen brändityö odottaa näkemyksellistä asiantuntijaa ja kokenutta kumppania toteuttamaan yhdessä Visit Raahen sekä alueen toimijoiden ja asukkaiden kanssa viestintäsuunnitelman, jonka avulla...
Vuoteen 2024 on kuulunut monenlaista kehitystä, kuten odottaa sopii. Suurimpia koko seutukuntaa koskevia töitä ovat olleet Raahen seutukunnan elinvoimastrategia 2025–2035...
Osallistu Työkyvyllä tuloksiin -työpajaan! Työkyvyllä tuloksiin on työnantajille ja esihenkilöille suunnattu työpajakokonaisuus, joka sisältää kaksi kahden tunnin...